• петък, 10 февруари 2012
  • 97 преглеждания

Завода за стоманобетонови конструкции и изделия обявен в несъстоятелност

          Завода за стоманобетонови конструкции и изделия обявен в несъстоятелност
          На 27 януари окръжния съд във В. Търново е взел решение за обявяване в несъстоятелност на Завода за стоманобетонови конструкции и изделия – Свищов, съобщава в-к „Капитал дейли”. Според информацията за начална дата на неплатежоспособността е определена 14 юли 2012 година. Известно е, че ЗСКИ Свищов е една от компаниите, контролирана от Васил Божков и е едно от трите дъщерни предприятия, за които холдингът в края на м. октомври обяви, че е поискал да бъдат обявени в несъстоятелност. Другите две са „Ремонтно-възстановително предприятие „Кьоне” АД и „Национален изследователски институт по транспорта” ЕООД.
          Като причина за искането за обявяване в несъстоятелност е посочен дългът от 33 млн. евро към ОББ на дружествата на "Железопътна инфраструктура-ХД". Групата има задължения към Националната агенция за приходите, за местни данъци и такси, задължения към Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, както и към множество доставчици.
          Според публикацията в специализираното издание активи на трите компании са били обявени за продажба от съдия-изпълнител , но в момента в регистъра на частните съдебни изпълнители няма обява за ЗСКИ. От холдинга са пояснили, че от датата за несъстоятелност досега ЗСКИ не е ползвал заеми и не е залагал активи за обезпечение.  Заради възможността тя да се обявява месеци и години назад за много компании се оказва, че банковите им обезпечения отпадат, ако са разписани след датата за несъстоятелност.
          ЗСКИ е  освободен от задължението да публикува тримесечни отчети, тъй като дружеството не е публично, но по данни на последния публикуван отчет на холдинга инвестицията му в "ЗСКИ" се оценява на 6.36 млн. лв. към края на септември 2011 г.. В доклада за дейността на "ЖП инфраструктура" се посочва, че най-големият им проблем е липсата на работа за дружествата й. Това е станало причина за забавените плащания към доставчици, кредитни институции, както и към персонала. Голяма част от служителите са започнали да напускат още преди няколко месеца заради забавени заплати.
           В публикацията е посочено, че холдингът има общо 85,3 млн. лв. бансови задължения с падеж до края на септември, като около 2 млн. лв са неизплатените задължения към работниците.

           Според „Капитал дейли” случаят в "Железопътна инфраструктура-ХД" е подобен на този на "Мостстрой" - друга пътна компания, контролирана от Васил Божков, която по същия начин е поискала  несъстоятелност заради дългове, основно към ОББ и лизингови дружества, като в несъстоятелност са били  обявени и трите и основните  дъщерни дружества. Те са прекратили дейността си тъй като не са си обслужвали вноските към лизингови компании и са останали без взетата на кредит техника.
 Ганка Иванова