Водите на река Дунав са критично ниски
Водите на река Дунав са критично ниски
Стотина метра пясъчен остров се образува край Свищов. Това е в резултат от застрашително падналото ниво на Дунав в целия български участък. Запознати коментираха, че корабоплаването е изправено пред критична ситуация. Обмисля се, за да се подобри поне малко положението, машини да разкопаят дъното в най-плитките участъци.
Водите на река Дунав са ниски още от пролетта. През 2003 г. ситуацията е била подобна. През 2006 година, когато имаше пък наводнения, високите води наслоиха много пясък и тиня в критичните участъци, които сега пречат на корабоплаването. Заради ниските нива в момента само в българския участък на реката изчакват близо 40 кораба. Лошата новина е, че нивото на реката ще продължава да пада, а хубавата - че дори и при отрицателни стойности на нивото, река ще има.
Има договорка от българска и румънска страна да бъдат извадени наличните драгажни съоръжения за справяне с критичната ситуация. Така поне корабите с по-малко газене да могат да преминават. Специалистите не са оптимисти, че дълбачката ще реши проблема на реката, но поне ще облекчи отчасти корабоплаването.
Ниските води на Дунав носят и икономически последици. Заради незапомненото маловодие корабите, които все пак се движат, се пълнят наполовина или с една трета от обема си. Това е причина много собственици да спират возилата си, изчаквайки по-високи водни стълбове. Маловодието пречи и на добиването на инертни материали от реката. Освен това ниските води пречат и на рибарите.
Поради ниските нива на реката и очакваната студена зима най-вероятно Дунав ще замръзне, прогнозират от АППД. За последен път реката е замръзвала през 1984 - 1985 г.
Стотина метра пясъчен остров се образува край Свищов. Това е в резултат от застрашително падналото ниво на Дунав в целия български участък. Запознати коментираха, че корабоплаването е изправено пред критична ситуация. Обмисля се, за да се подобри поне малко положението, машини да разкопаят дъното в най-плитките участъци.
Водите на река Дунав са ниски още от пролетта. През 2003 г. ситуацията е била подобна. През 2006 година, когато имаше пък наводнения, високите води наслоиха много пясък и тиня в критичните участъци, които сега пречат на корабоплаването. Заради ниските нива в момента само в българския участък на реката изчакват близо 40 кораба. Лошата новина е, че нивото на реката ще продължава да пада, а хубавата - че дори и при отрицателни стойности на нивото, река ще има.
Има договорка от българска и румънска страна да бъдат извадени наличните драгажни съоръжения за справяне с критичната ситуация. Така поне корабите с по-малко газене да могат да преминават. Специалистите не са оптимисти, че дълбачката ще реши проблема на реката, но поне ще облекчи отчасти корабоплаването.
Ниските води на Дунав носят и икономически последици. Заради незапомненото маловодие корабите, които все пак се движат, се пълнят наполовина или с една трета от обема си. Това е причина много собственици да спират возилата си, изчаквайки по-високи водни стълбове. Маловодието пречи и на добиването на инертни материали от реката. Освен това ниските води пречат и на рибарите.
Поради ниските нива на реката и очакваната студена зима най-вероятно Дунав ще замръзне, прогнозират от АППД. За последен път реката е замръзвала през 1984 - 1985 г.