Община Свищов проведе срещи с бизнеса във връзка с въвеждането на новия подход при изчисляването на такса смет от 2026 година
От 3 до 5 февруари в зала 1 на Община Свищов се проведоха работни срещи с представителите на дребния и среден бизнес в Свищов, които бяха организирани по покана на общинското ръководство, във връзка с въвеждането на новия подход за управлението на отпадъци и изчисляването на такса смет от 2026 година.
На срещите кметът Генчев разясни, че с новата методика от 2026 година, съгласно Закона за местните данъци и такси и Рамковата директива за отпадъците (Директива 2008/98/ЕО, изменена с Директива 2018/851/ЕО) на Европейския парламент и на Съвета на ЕС, такса смет няма да се изчислява на база данъчна оценка, както беше до сега, а водеща основа за определяне размера на Таксата за битови отпадъци /ТБО/ ще бъде количеството битов отпадък. С новата система за управление на отпадъците, според която ще се въведе принципът „замърсителят плаща“, ще бъде справедливо разпределена тежестта между бизнеса и гражданите и всеки ще плаща според количеството генериран отпадък. В момента бизнесът поема около 70 на сто от размера на таксата, което е непосилно за юридическите лица и това ги натоварва много.
На инициираните срещи стана ясно, че те са организирани с цел да се извърви заедно с гражданите и бизнеса пътят към изграждането на работеща система за управление на отпадъците. По време на тях експерти от общината разясниха, че вариантите, които предлага законодателството за изчисляване на таксата са три /на торби; на база вместимост на контейнерите и честота на извозване; и на член от домакинство/, а кой точно ще се приеме на територията на община Свищов, ще се реши заедно с бизнес и граждани, след проведени множество разговори, постъпили предложения, обратна връзка и направените до есента изчисления.
На присъстващите в залата представители на бизнеса беше разяснено какъв е пътят на отпадъка в община Свищов, каква е функцията на депото в Санадиново, какви са разходите за покриване на дейността по сметосъбиране и какво е наложило повишаването на ТБО през последната година. Тези разходи са необходими, тъй като ТБО е изцяло и само разходопокривна, което означава, че приходите от нея покриват единствено разходите за управление на отпадъците.
Кметът подчерта, че разделното събиране на отпадъците ще бъде ключово за намаляване на високата ТБО. Чрез разделно сметосъбиране, компостиране на биоразградими отпадъци и зелена маса ще се намали количеството депониран отпадък до минимум, което ще се отрази в разходите за управление на отпадъците. Изключително важно е постигането на добри резултати още през тази година, тъй като те ще служат за основа при определянето на Такса битови отпадъци за следващата.
Само чрез отговорно гражданско поведение и съвместни усилия за екологосъобразен начин на живот ще се постигне минимизиране на битовия отпадък, което ще доведе до намаляването на разходите за депониране и съответно на ТБО.